استوما و فعاليت

تاریخ انتشار: 1401/11/08
دسته بندی ها : مقالات

مهم نیست که چه سطحی از فعالیت بدنی را می خواهید دنبال کنید، جراحی استومی نباید شما را عقب نگه دارد. چه جراحی کولوستومی، ایلئوستومی یا يوروستومی انجام داده باشید، عضلات شکم شما به زمان نیاز دارند تا بهبود یابند و تقویت شوند و ممکن است فعال شدن مجدد دشوار به نظر برسد. به دلیل زمان سپری شده در بیمارستان، عضلات شما ممکن است ضعیف تر از حد معمول باشند، اما می توان با ورزش و تمرینات تدریجی بر این موارد غلبه کرد.

همانطور که شروع به تمرین می کنید و دوباره فعال می شوید، کمی زمان بگذارید تا وضعیت فیزیکی فعلی و محدودیت هایی که ممکن است داشته باشید را آزمایش کنید. مسافتی را که می توانید به راحتی در هنگام ورزش طی کنید، پیدا کنید و سپس هر روز کمی به خودتان فشار بیاورید. این تنظیم مداوم اهداف به شما این امکان را می دهد که پیشرفت روزانه خود را  واقعاً احساس کنید.

سعی کنید از یک کمربند استومی  و نوارهای الاستیک براوا  برای تثبيت چسب بر روی پوست و ايمن نگه داشتن كيسه خود استفاده كنيد.

قدم بزنيد و دقت کنید که استومای  شما به حرکات مختلف چگونه واکنش نشان می دهد. بدن هر کس متفاوت است.

هر کاری را انجام دهید که احساس راحتی می کنید. دویدن، شنا، کوهنوردی، اسکی، استومی نبايد مانع از تناسب اندام شود كه می خواهيد. تنها ورزش هایی كه توصيه نمی كنيم تا فرد استوميت انجام دهد كشتی و وزنه برداری است.

به روند پیشرفت اعتماد کنید. صبر کلیدی است و در حالی که عضلات شما ممکن است به زمان بیشتری برای بهبود و تقویت نیاز داشته باشند، شما با هر حرکتی که انجام می دهید در حال پیشرفت هستید. بایدها و نبایدهای بازگشت به ورزش را مدنظر داشته باشيد.

 

 

 

 

سوالات متداول

1آیا استومیت‏ ها می‏ توانند از سونا استفاده کنند؟

بله- استومیت‏ ها می‏توانند از حمام آب گرم و سونای خشک یا بخار استفاده کنند؛ فقط باید به این نکته توجه داشته باشند که حرارت موجب شل شدن چسب پایه  کیسه می‏ شود. هم‏چنین از آن‏جا که تعریق در شرایط گرم و سونا شدیدتر می‏ شود، امکان جدا شدن کیسه از بدن بیشتر است. به همین دلیل بهتر است بعد از استفاده از سونا اقدام به تعویض  کیسه گردد تا از نشت جلوگیری شود.

2آیا استومیت‏ ها می‏توانند بصورت عادی به ورزش بپردازند؟

بله- پس از برطرف شدن مشکلات جراحی و با توصیه پزشک می‏ توان فعالیت بدنی را با پیاده ‏روی آغاز کنید. راه رفتن باعث بازگشت کارکرد مناسب روده ‏ها می‏شود. بعد از انجام جراحی می‏توانید به ورزش‏ های قبلی بپردازید؛ ولی باید دقت کنید در هفته‏ های اولیه بعد از جراحی فعالیت شدید و بلند کردن اجسام سنگین از روی زمین ممکن است باعث ایجاد فتق شکمی و فتق اطراف استوما شود، چرا که جراحی ممکن است موجب ضعف عضلات دیواره شکم ‏شود. در یکی دو هفته اول حتی نباید چیزهای سبک و کم وزن را بلند کنید و پس از آن به تدریج می‏ توانید از بلند کردن اجسام سبک شروع کنید. اگر می‏ خواهید رفتن به باشگاه و انجام تمرینات ورزشی را از سر بگیرید، دقت کنید که در هفته‏ های اول پس از جراحی نرمش‏ های شکمی را انجام ندهید و پس از آن با گذشت زمان به آرامی بدن خود را به این نرمش‏ها عادت دهید. استومیت‏ ها می‏توانند انواع ورزش‏ ها از جمله دو، دوچرخه ‏سواری، شنا، گلف، کوه‏نوردی، یوگا، ورزش ‏های تیمی از جمله فوتبال و … را انجام دهند. تنها وزنه‏ برداری و کشتی برای استومیت‏ ها ممنوع است و باید از انجام آنها خودداری کنند.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “استوما و فعاليت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مطالب برای هلدینگ برتر محفوظ می‌باشد و هرگونه استفاده از آن‌ پیگرد قانونی دارد.

بستن

با ما در تماس باشید

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات تماس خود را وارد نمایید.