یک رژیم غذایی سازگار می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

تاریخ انتشار: 1400/01/31
دسته بندی ها : مقالات

وقتی شما استوما دارید، تغذیه خوب ضروری تر از همیشه می شود. چرا؟ زیرا روده شما ظرفیت کمتری برای جذب غذا دارد. بنابراین اکنون زمان آن است که در عادات غذایی خود تجدید نظر کنید و رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

اول و مهمتر از همه، احتمالاً غذا خوردن مستقیماً بعد از جراحی موضوعی در دستور کار شما نخواهد بود، زیرا بیشتر افراد به مدتی نیاز دارند تا دوباره اشتهای خود را پیدا کنند. این امر شروع با یک رژیم غذایی سالم را بیش از پیش مهم می کند.

سه هفته پس از جراحی استوما

در سه هفته اول پس از عمل، باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کنید تا بهترین بهبودی ممکن را تضمین کنید. این رژیم همچنین دسته خاصی از غذاها و نوشیدنی‌ها را که روده‌ها را تحریک می‌کنند و ممکن است روند بهبودی را کند کرده و باعث مشکلات دستگاه گوارش شوند، حذف می‌کند. ایده خوبی است که برای مدتی از مصرف میوه و سبزیجات خام، غلات کامل و محصولات لبنی و همچنین مصرف هر چیزی که نفخ می کند، کم کنید. نوشیدنی هایی که روده ها را تحریک می کنند مانند چای، آب گازدار و نوشابه های گازدار فعلا بايد حذف شوند،  زیرا التهاب را افزایش می دهند.

 

یک‌برنامه برای رژيم شما

همه افراد متفاوت هستند، بنابراین بهتر است درباره رژیم غذایی زير با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند به شما بگویند که چه زمانی به هر مرحله بروید. اما به یاد داشته باشید، در نهایت این احساس شماست که اهمیت دارد.

مرحله 1
در چند روز اول پس از جراحی، باید به مايعات، آب لیمو و  شربت بچسبید.

گام 2
تقریباً بعد از سه تا پنج روز – به احساس خود اعتماد کنید یا از مشاور تغذیه خود بپرسید – می توانید میوه های پخته و پوره شده را به مايعات، آب لیمو و يا شربت اضافه کنید.

مرحله 3
وقتی احساس آمادگی کردید، می توانید شروع به خوردن نصف سهم غذای مخلوط کنید. از مواد نشاسته ای و پروتئین استفاده کنید. از غذاهایی که ممکن است تحریک‌پذیر باشند (بخش بعدی) و سبزیجات اجتناب کنید.

مرحله 4
کم کم، با تشخيص خودتان، می توانید مقدار غذا را افزایش دهید و به سمت غذاهای جامد تری بروید.

مرحله 5
شما موفق شديد! اکنون می توانید کاملاً عادی غذا بخورید، اگرچه باید یک رژیم غذایی سالم را ادامه دهيد.

یک رژیم غذایی مناسب می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

از هفته چهارم بعد از عمل شروع می شود:

در هفته چهارم پس از جراحی، هدف اصلی تطبیق و رعایت رژیم غذایی برای حفظ دفعات، قوام و میزان مدفوع است. ممکن است به طور کامل به آنچه قبل از جراحی می خوردید برنگردید. با این حال، عادات غذایی جدید شما می تواند به جلوگیری از سوء تغذیه کمک کند، و با یک رژیم غذایی متعادل، تمام ویتامین ها، مواد معدنی و کالری مورد نیاز برای بهبودی را به دست خواهید آورد.

نکات کلی:

  1. هر بار یک غذای جدید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و عوارض جانبی احتمالی آن را مشاهده کنید.
  2. در فواصل منظم غذا بخورید. حذف وعده های غذایی باعث افزایش مدفوع و گاز می شود.
  3. غذای خود را کاملا بجوید.

ممنوع یا مجاز؟ غذای خوب برای شما

از جمله نکات مهم این است: غذای نشاسته ای بخورید زیرا به خوبی جذب می شود و حداکثر انرژی را برای نیازهای روزانه شما به ارمغان می آورد.

محصولات نشاسته ای از گندم کامل؟

محصولات گندم کامل سالم تر از غذاهای اصلاح شده به نظر می رسند اما باعث گاز بیشتر و مشکلات بیشتری در مواد دفعی استوما می شوند، زیرا حاوی لایه های بیرونی غلات است که حل نمی شود و بسیار قابل تخمیر است. بنابراین، از محصولات نشاسته ای حاوی غلات کامل خودداری کنید.

نشاسته های خوبی برای شما هستند:

  • نان سبک، احتمالاً بدون گندم کامل
  • سیب زمینی
  • غلات غیر سبوس دار، برنج، پاستا، کینوا، بلغور.

غذاهایی که باید با استوما از آنها پرهیز کرد:

علی رغم اينكه نشاسته توصیه می شود، برخی از آنها در این مرحله مفید نیستند.  از قبيل:

  • ذرت
  • نان از گندم کامل
  • غلات کامل گندم
  • حبوبات (نخود، عدس، نخود، لوبیا)

سبزی ومیوه خام یا پخته؟

بهتر است سبزیجات یا میوه های پخته را انتخاب کنید زیرا به راحتی هضم می شوند. سبزیجات و میوه های خام بسیار بیشتر تخمیر می شوند و باعث گاز زیاد و گاهی اوقات مشکلاتی در استفاده از كيسه ايجاد می شود.

قهوه یا چای؟

آيا شما عاشق قهوه هستید؟ برای شما خوب است، زیرا قهوه به جای چای (از جمله دمنوش های گياهی) ارجحیت دارد چرا  که چای روده را تحریک می کند و در نتیجه برون ده استوما را افزایش می دهد و باعث درد روده می شود.

آب گازدار یا بدون گاز؟

آب بدون گاز بهترین انتخاب است. دی اکسید کربن موجود در آب گازدار با اسید هیدروکلریک ترشح شده در معده واکنش داده و ترکیبی به نام اسید کربنیک تشکیل می دهد که مخاط روده را تحریک می کند.

به طور كلی از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که روده را تحریک می کنند خودداری کنید:

  • شیر و لبنیات (ماست، پنیر)
  • میوه و سبزیجات خام
  • چای و دمنوش های گیاهی
  • آب گازدار و نوشابه.

یک رژیم غذایی مناسب می تواند زندگی شما را تغییر دهد.

سوالات متداول

1آیا یوروستومیت‏ ها پس از انجام جراحی نیاز به رعایت رژیم غذایی خاصی دارند؟

استفاده از رژیم غذایی متعادل که شامل غذاهای مورد علاقه  فرد نیز باشد، برای سلامتی وی ضروری است. یوروستومیت‏ ها نیز همانند سایر استومیت‏ ها نباید خود را از بعضی غذاها محروم نمایند. بهتر است به این نکته توجه شود که بعضی غذاها موجب تغییر بوی ادرار می‏ شوند. این غذاها شامل مارچوبه، پیاز، ماهی و سیر هستند. اگر به دلایل پزشکی بیمار محدودیت مصرف مایعات ندارد، بهتر است روزانه تا 8 لیوان یا بیشتر آب بنوشد. دقت شود که پس از ورزش یا تعریق شدید، مصرف مایعات باید افزایش یابد تا بدن دچار کمبود مایعات نشود.

2آیا ایلئوستومیت‏ ها ممکن است با کمبود بعضی ویتامین‏ ها و نمک‏ ها مواجه شوند؟

ایلئوستومیت ‏ها در صورت مصرف مواد غذایی مختلف و متنوع می ‏توانند تمام نیازهای غذایی خود را جبران نمایند زیرا اغلب ویتامین‏ ها و مواد معدنی در روده کوچک جذب می‌شوند. ایلئوستومیت‏ ها ممکن است با کمبود ویتامین B12 مواجه شوند که در صورت بروز علائم کمبود این ویتامین مانند خستگی، گیجی و… نیاز به مصرف مکمل این ویتامین خواهند داشت. غذاهایی مانند جگر، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ و سرشار از ویتامین B12 می‏باشند. ویتامین K به انعقاد خون کمک می‏ کند و به‏ وسیله باکتری ‏های خاصی در روده بزرگ ساخته می ‏شود ولی بدن با مصرف غذاهایی مانند اسفناج، جگر، کلم بروکلی، کلم بروکسل، جعفری و روغن‏های گیاهی نیز می‏تواند این ویتامین را به میزان کافی جذب کند. بیمارانی که تحت جراحی ایلئوستومی قرار می‏ گیرند چون گوارش سریعی دارند ممکن است دچار کمبود بعضی از نمک‏ها مانند سدیم و پتاسیم شوند. کمبود سدیم را می‏توان با مصرف نمک بیشتر در رژیم غذایی جبران کرد. برای رفع کمبود پتاسیم می‏توان از میوه، سبزی و سیب ‏زمینی استفاده نمود. موز نیز سرشار از پتاسیم می ‏باشد.

3آیا می توان با رعایت رژیم غذایی خاص میزان دفع مدفوع از استوما را کنترل کرد؟

مسلماً هنگامی که شما چیزی نخورید، برون‏ده استوما کمتر خواهد بود ولی گرسنگی کشیدن و محدودیت استفاده از مایعات برای کاهش برون‏ده استوما، اقدام بسیار خطرناکی است. هرگز مایعات دریافتی خود را محدود نکنید زیرا کمبود مایع عواقب بدی دارد. خوردن غذا در زمان‏های خاصی از شبانه‏ روز باعث می‏ شود رفتارهای دستگاه گوارش خود را بهتر بشناسید و بتوانید زمان‏ هایی را که میزان برون‏ ده استومای شما به حداقل می‏رسد شناسایی کنید. بعضی افراد وعده‏ های بخصوصی از غذا را مصرف نمی‌کنند؛ ولی باید بدانید این کار موجب عدم کارکرد استوما نمی‏شود و بر عکس باعث افزایش تولید گاز خواهد شد. بعضی غذاها برون‏ ده استوما را افزایش می‏ دهند. برای مثال غذاهای حاوی سلولز در این گروه قرار می‏گیرند. سلولز ماده اصلی تشکیل دهنده اکثر میوه‏ ها و سبزیجات است و به همین دلیل مصرف میوه ‏ها و سبزیجات برون‏ ده استوما را افزایش می‏ دهد. غلات مانند برنج و جو، حجم مدفوع را کاهش می‏دهد. هم‏چنین مصرف تخم مرغ،  مرغ نیز حجم مدفوع را کاهش می‏ دهد. برخی از غذاها موجب سفت شدن و آهسته خارج شدن مدفوع از استوما می‏ شوند که عبارتند از: جوی دو سر، کره بادام زمینی، گل ختمی و موز. نوشیدن مقادیر زیاد مایعات روی برون‏ ده مدفوع اثر ندارد ولی ادرار را افزایش می‏ دهد. به هر حال علی‏رغم ذکر تمام این نکات باید این مسئله را به خاطر داشت که با رژیم غذایی خاصی نمی ‏توان برون‏ ده استوما را کنترل نمود.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “یک رژیم غذایی سازگار می تواند زندگی شما را تغییر دهد.”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مطالب برای هلدینگ برتر محفوظ می‌باشد و هرگونه استفاده از آن‌ پیگرد قانونی دارد.

بستن

با ما در تماس باشید

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات تماس خود را وارد نمایید.