زندگی با استوما

تاریخ انتشار: 1401/11/16
دسته بندی ها : مقالات

بعد از عمل، وقتی  از خواب بیدار می شوید، اولین کیسه خود را می بينيد. معمولا كیسه مورد استفاده بعد از عمل شفاف است تا پرستاران بتوانند به راحتی استومای شما را بررسی کنند. همچنین ممکن است  درن هایی به بدن شما متصل شده باشد. این کاملا طبیعی است  وبعد از چند روز توسط جراح برداشته می شوند.در اینجا ، اطلاعاتی در مورد زندگی با استوما  خواهید یافت. راهنمایی در مورد نحوه سالم نگه داشتن پوست اطراف استوما و همچنین راهنمایی مفید برای اطمینان از داشتن محصول مناسب و عیب یابی هر گونه مشکلی مانند نشت کیسه استومی یا سوزش پوست اطراف استوما را می خوانيد.

غلبه بر مشکلات رایجی که ممکن است با استومای خود مواجه شوید.

 

علائم نشت استومی

نحوه تشخیص نشتی و تفاوت آن با تحریک مکانیکی و سایر عوارض.

اگر مشکلات یا عوارض پوستی را تجربه کردید، همیشه باید فوراً با پرستار مراقبت از استوما مشورت کنید. با این حال، تشخیص زودهنگام شواهد نشت می تواند به شما کمک کند تا یک مشکل پوستی بالقوه را حتی قبل از ایجاد آن تشخیص دهید.

وجود مواد دفعی، چه روی پوست خود یا در پشت صفحه چسب، حتی اگر هیچ علامت مستقیمی از نشتی وجود نداشته باشد را بررسی کنید. هر چیز غیرعادی را مدنظر داشته باشید، مانند اینکه صفحه چسب «ذوب شده» به نظر می رسد (زیرا چسب به مواد دفعی واکنش نشان داده است).

علائم تحریک مکانیکی

اگر پوست شما قرمز، دردناک و مرطوب است، حتی ممکن است خونریزی کمی داشته باشد، اما هیچ نشتی نداشته اید، مشکل می تواند “مکانیکی” باشد. این بدان معناست که پوست شما به دلیل جدا كردن غير اصولی و بیش از حد کیسه یا تمیز کردن نادرست و مالش دادن پوست به شدت تحریک می شود.

برای جلوگیری از تحریک مکانیکی، سعی کنید تا حد امکان، هم هنگام برداشتن صفحه پایه چسب و هم هنگام تمیز کردن پوست با ملايمت اين كارها را انجام دهيد. سعی کنید چسب پايه را به آرامی جدا کنید، نه اینکه صفحه چسب را پاره  کنید. استفاده از دست دیگر برای ثابت نگه داشتن پوست می تواند به کاهش آسيب پوست کمک کند. پاک کننده های چسب نیز می توانند هنگام برداشتن چسب پايه کمک کنند.

“راهنمای شما برای حفظ سلامت پوست اطراف استوما ” را مطالعه كنيد.

تجمع گاز در کیسه

هنگامی که غذا یا آب را می بلعید، مقدار مشخصی هوا را نیز می بلعید. اکثر کیسه های استوما دارای فیلترهای ذغالی هستند که در کیسه تعبیه شده است. این فيلترها  اجازه آزاد شدن هوا را می دهند. با این حال، اگر ظرفیت فیلتر نتواند مقدار گاز تولید شده را تحمل کند، یا اگر فیلتر خیس شده باشد یا توسط مواد دفعی مسدود شده باشد، کیسه مانند بادكنک باد می کند.

برای کاهش تجمع گاز چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • یکی از راه‌های اصلی برای کاهش تجمع گاز، کاهش میزان هوای ورودی به دستگاه گوارش است.
  • به یاد داشته باشید، همه ما متفاوت هستیم و برخی از غذاهایی باعث نفخ را در یک نفر افزایش می شود، برای دیگری مشكل ساز نیست.
  •  کاهش تجمع گاز به سبک زندگی شما بستگی دارد.
  • در طول روز وعده های غذایی منظم بخورید.
  • نوشیدنی را جرعه جرعه میل کنید و سعی کنید در وعده های غذایی خود عجله نکنید.
  • غذا را کاملا بجوید.
  • خوردن ماست دارای پروبيوتیک یا مصرف روزانه پروبیوتیک ها می تواند به تعادل باکتری ها در سیستم گوارش شما کمک کند که به نوبه خود می تواند توليد گاز را کاهش دهد.

برخی از انواع مواد غذایی مانند غذاهای تند یا پر فیبر و برخی سبزیجات (مانند پیاز، کلم، لوبیا) می توانند میزان گاز تولید شده را افزایش دهند. نوشیدنی های گازدار  منجر به افزایش مقدار هوای ورودی به روده می شود. فعالیت های دیگری مانند نوشیدن از طریق نی، نوشیدن از بطری دريچه دار ، جویدن آدامس، سیگار کشیدن، تنگی نفس و حتی خروپف می تواند میزان هوای بلعیده شده را افزایش دهد.

هنگام تجمع گاز چه کاری باید انجام دهید؟

هنگام  تجمع گاز، اگر از کیسه ته باز یا سیستم دو تکه استفاده می کنید، می توانید  در سرويس بهداشتی، گاز را از کیسه  تخليه کنید. تعویض کیسه در صورت مسدود شدن فیلتر نیز مدنظر داشته باشيد.

غلبه بر تحریک پوست اطراف استوما

تحریک پوست اطراف استوما معمولاً به دلیل نشت مواد دفعی از کیسه، در زیر چسب و روی پوستتان ایجاد می شود كه برای بيمار آزار دهنده است و می تواند از عملکرد درست کیسه جلوگیری کند.

پوست اطراف استوما باید شبیه پوست بقیه بدن باشد. پوست ناحيه پريستومال بلافاصله پس از برداشتن چسب، ممکن است کمی صورتی باشد، اما اگر این تغيير رنگ بعد از چند دقيقه محو نشود يا پوست آسيب ديده باشد، می تواند نشانگر تحریک‌ پوستی باشد.

چه باید کرد؟

چسب را بردارید و پشت آن را بررسی کنید. آیا نشانه ای از مدفوع یا ادرار وجود دارد که می تواند باعث تحریک شود؟

آیا الگوی سوزش یا آسیبی در اطراف استومای شما وجود دارد، مطابق با چیزی است که روی چسب می بینید؟

کیسه شما چقدر متناسب با  اطراف استومای شما است؟ آیا پوست شما در معرض مواد دفعی استوما به دلیل عدم تناسب محصول است؟ قطر و شکل استومای خود را ارزیابی کنید تا ببینید آیا قالب شما اندازه و شکل مناسبی دارد یا خیر. سوراخ چسب را طوری تنظیم کنید که دقیقاً با قطر و شکل استوما مطابقت داشته باشد.

موقعیت دهانه استوما نسبت به سطح پوست شما چگونه است؟ آیا بالای سطح پوست، هم سطح يا زیر سطح پوست است؟ اگر استوما همسطح یا زیر سطح پوست باشد، یا اگر در یک چین عمیق قرار گرفته باشد، ممکن است به نوع دیگری از کیسه یا لوازم جانبی با توجه به شكل بدن خود نیاز داشته باشید. برای بررسی تناسب، مقاله “ارزيابی بدن” را چک کنید.

آیا چسب دچار خوردگی شده است؟ اگر چنین است، ممکن است کیسه زودتر نیاز به تعویض داشته باشد. اگر از چسب های مقاوم در برابر خوردگی  استفاده نمی کنید، تعويض مکرر چسب پايه يا استفاده از  یک چسب مقاوم در برابر خوردگی را امتحان كنيد.
اگر تحریک پوست شما به دلایل دیگری ایجاد شده است، با پرستار یا پزشک خود مشورت کنید.

چسبيدن قسمت داخلی کیسه به استوما

زمانی اتفاق می افتد که در کیسه استوما خلاء وجود داشته باشد و کیسه به استوما بچسبد. این کار از رسيدن مواد دفعی به انتهای كيسه جلوگیری می کند و می تواند فیلتر را مسدود کند. سپس این خطر وجود دارد که کیسه از روی شکم جدا شود.

برای جلوگیری از آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

دمیدن هوا به داخل کیسه قبل از قرار دادن آن به جلوگیری از ایجاد خلاء کمک می کند. علاوه بر این، یک قطره روغن یا روان کننده در کیسه، به مواد دفعی کمک می کند تا به ته کیسه برسد.

 

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “زندگی با استوما”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مطالب برای هلدینگ برتر محفوظ می‌باشد و هرگونه استفاده از آن‌ پیگرد قانونی دارد.

بستن

با ما در تماس باشید

جهت دریافت مشاوره رایگان اطلاعات تماس خود را وارد نمایید.